Το ” Ξύπνα Βασίλη ” και ο Δημήτρης Ψαθάς με το βλέμμα του εθνικού

Δημήτρης Ψαθάς. Ένα όνομα γνωστό για τους νεότερους και μια αγαπημένη και οικεία φιγούρα  για τους μεγαλύτερους, που έχουν μεγαλώσει με τη καυστική του πένα και το πηγαίο, αλλά διαχρονικό χιούμορ  του.

Ο Δημήτρης Ψαθάς γεννήθηκε τον Οκτώβριο του  1907  στην Τραπεζούντα του Πόντου . Το 1923, με τη Μικρασιατική καταστροφή, εγκαταστάθηκε οριστικά στην Αθήνα, χωρίς όμως στιγμή να πάψει να ονειρεύεται και να κυνηγά τους στόχους του. Κάπως έτσι μόλις στα 18 του χρόνια, ξεκινάει δειλά-  δειλά  τα πρώτα του δημοσιογραφικά  βήματα, γράφοντας το 1925 για το Ελεύθερον Βήμα.

Μετά από αρκετά χρόνια στο δημοσιογραφικό στίβο, ξεχωρίζοντας για την οπτική και το πάθος του, έρχεται το  1937, το πρώτο βιβλίο του με τίτλο «Η Θέμις έχει Κέφια», το οποίο εστίαζε στα χιουμοριστικά γεγονότα  που συνέβαιναν μέσα στις αίθουσες των δικαστηρίων.

Από τότε έχει γράψει δεκάδες και σπουδαία έργα, τα οποία έχουν μείνει ως  παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές με γνωστότερα  τη «Μαντάμ Σουσού» (1941), το «Φον Δημητράκης» (1946), ««Το Στραβόξυλο» (1940),  Φωνάζει ο Κλέφτης» (1958), τη «Χαρτοπαίκτρα» (1963),το «Ζητείται ψεύτης» (1953),  και το  «Ξύπνα Βασίλη» (1965). Τα συγκεκριμένα έργα του μεταφέρθηκαν με πολύ μεγάλη επιτυχία και στην μεγάλη οθόνη.

Ναι αλλά τι θα δούμε;

Ο συγγραφέας έφυγε ξαφνικά στις 13 Νοέμβρη του 79’, σε ηλικία 73 χρονών. Οι καλλιτέχνες λένε όμως, ότι ποτέ τους δεν πεθαίνουν· ζουν για πάντα μέσα από τα έργα τους. Αυτό επαληθεύεται περίτρανα και σε αυτή τη περίπτωση απ’ τη νέα παραγωγή του Εθνικού, το «Ξύπνα Βασίλη». Έργο του 69’, στο οποίο ωστόσο δίνεται μια νέα πνοή μέσα από την πρωτοποριακή ματιά του ταλαντούχου σκηνοθέτη  Άρη Μπινιάρη.

Μπορεί το έργο , όπως ειπώθηκε και παραπάνω, να γράφτηκε στα τέλη της δεκαετίας του 70, εποχή με φορτισμένο πολιτικό και πολεμικό κλίμα, αλλά έχει συλληφθεί με τέτοιο αριστουργηματικό τρόπο από τη διαχρονική πένα του Ψαθά, το οποίο φαντάζει τόσο σχετικό, όσο και για την εποχή την οποία γράφτηκε.

Η παράσταση εκτός από το γεγονός ότι συνοδεύεται με εξαιρετική ζωντανή μουσική , συμπληρώνεται με έναν πολύ ενδιαφέρον συνδυασμό νεαρών ηθοποιών και μη, ο οποίος προσφέρει δυναμικές ερμηνείες που καθηλώνουν τον θεατή, κάθε λεπτό της παράστασης.

Ο Γιώργος Γάλλος και η Λυδία Τζανουδάκη

Κεντρικός άξονας του έργου αποτελεί το χρήμα· δύναμη ικανή,  ώστε να συντρίψει οικογενειακές σχέσεις, προσωπικές απόψεις αλλά και τους πιο σκληροτράχηλους ιδεαλιστές. Τόσο ισχυρή μάλιστα ώστε να μετατρέψει έναν μαχητικό κουμουνιστή σε έναν φιλόδοξο καπιταλιστή και να χωρίσει το παιδί από τη μάνα και μάνα από το παιδί. Κι όποιος κατά τύχη βρεθεί μάρτυρας αυτής της πνευματικής αλλοτρίωσης, η τρέλα φαντάζει μονόδρομος. Ή και όχι;Ψαθάς

Η παράσταση θα παίζεται μέχρι και τις 3 Φεβρουαρίου στη σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» στο Εθνικό Θέατρο, ενώ υπάρχουν και ειδικές  τιμές για φοιτητές και ανέργους.Ψαθάς

 

Σχολίασε το