Εθνικό και αρχαιολογικό μουσείο – Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου

Aινιγματικό και γοητευτικό, επίμονο και ακαταμάχητο το ωραίο ως έννοια συναρπάζει την ανθρώπινη σκέψη και τη συντροφεύει στους αιώνες. Γοητευτικό και ευχάριστο για τις αισθήσεις ανιχνεύεται στις τέχνες όλων των εποχών, σφραγίζοντας με τις συνεχείς εναλλαγές και τις αμέτρητες όψεις του, την ανθρώπινη δημιουργία.Ωραίου

Δίνοντας αιτίες για έμπνευση και συγκίνηση, διάλογο και αναζήτηση, διερεύνηση και ανάλυση, αντιπαράθεση και εναντίωση. Η έκθεση εστιάζει και αναδεικνύει την αισθητική διάσταση των αρχαίων έργων, καλώντας ταυτόχρονα τον θεατή ν’ αναζητήσει την πνευματική βάση των αισθητικών επιλογών.Ωραίου

Το εκθεσιακό αφήγημα αρθρώνεται σε τέσσερα μέρη ξετυλίγοντας το νήμα που διαπερνά την ανθρώπινη δημιουργία: το Ωραίο.Ωραίου

Στην « Αιώνια αισθητική» παρουσιάζονται επιλεγμένα αντικείμενα της καθημερινότητας που καταγράφουν τις συνεχείς εναλλαγές και τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής στην ανθρώπινη διαχρονία.Ωραίου

«Το ωραίο και το επιθυμητό» επιχειρεί μια ουσιαστική προσέγγιση στις αισθητικές προτιμήσεις των αρχαίων κοινωνιών με βάση όσα αποκαλύπτουν οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι για την ομορφιά και τα αρχαιολογικά ευρήματα που αφορούν την ένδυση, την κόμμωση, τα κοσμήματα και τον καλλωπισμό.Ωραίου

Το τρίτο μέρος με τίτλο « Προβάλλοντας το σώμα» παρακολουθεί την έκφραση του ωραίου στην εικαστική απόδοση του ανθρώπινου σώματος από τη νεολιθική περίοδο μέχρι τους ιστορικούς χρόνους.Ωραίου

Στο τέλος, « Η ατέρμονη αναζήτηση» αποσκοπεί στον αισθητικό στοχασμό ως προς τη σημασία του ωραίου και την αξία του για τον άνθρωπο. Η δίψα για την ομορφιά είναι κοινή για όλους τους ανθρώπους. Ο Ε. Παπανούτσος στον πρόλογο του βιβλίου του με τίτλο « Αισθητική» υπογραμμίζει πόσο « ουσιαστικά ανθρώπινο φαινόμενο είναι η δια της ομορφιάς αλλά κυρίως πόσο απαραίτητο είναι το αριστοτελικό « θαυμάζειν» από το οποίο γεννήθηκε η επιστήμη, δηλαδή να βλέπεις , να απορείς, να αισθάνεσαι και αμέσως να αναζητάς το γιατί.» Ο αρχαιοελληνικός φιλοσοφικός στοχασμός ασχολήθηκε με την ουσία του καλού και της τέχνης, της αισθητικής, τις πτυχές της έκφρασης, της δημόσιας ή ιδιωτικής ασκώντας σημαντική επίδραση στη διαμόρφωση αντιλήψεων αλλά και σε όλες τις μεταγενέστερες περιόδους εως τις μέρες μας.Ωραίου

Είναι φαινόμενο οικουμενικό, παρόν σε κάθε τόπο και κάθε εποχή. Για τον δυτικό πολιτισμό, οι απόψεις του ωραίου έτσι όπως υλοποιήθηκαν στον αρχαίο ελληνικό κόσμο αποτελούν αισθητικά επιτεύγματα με τα οποία συνομιλεί η ανθρωπότητα στο πέρασμα των αιώνων και ακόμα ως τις μέρες μας. Από την προϊστορική εποχή, τον μινωϊκό , τον κυκλαδικό και μυκηναϊκό κόσμο μέχρι τη διαμόρφωση του κλασικού ιδεώδους αλλά και με τον στοχασμό πάνω στην τέχνη και την ομορφιά που πρωτοεμφανίζεται για τη Δύση στο έργο του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη. Η ελληνική αρχαιότητα δημιουργεί ιδανικές μορφές, πρότυπα και κανόνες αισθητικής, αρτιότητας στις εικαστικές τέχνες, την αρχιτεκτονική, τη λογοτεχνία, ενώ ταυτοχρόνως πλουτίζει την καθημερινή ζωή με σκεύη και εργαλεία, χρηστικά.ΩραίουΩραίου

Αντικείμενο επιθυμίας συνδεδεμένο με την απόλαυση των αισθήσεων του νου, με την ενατένιση και τη χρήση , με τη γνώση και τη ζωή της κοινωνίας. Το ωραίο αποτελεί σκοπό τόσο για το ίδιο το υποκείμενο όσο και για τ’ αντικείμενα που το περιβάλλουν. Προϊόν μίμησης και ποίηση, δε μένει σταθερό και αναλλοίωτο, μα εξελίσσεται διαρκώς αντικατοπτρίζοντας, κοινωνικούς, πολιτικούς και οικονομικούς μετασχηματισμούς διατηρώντας, ωστόσο πάντα ως κέντρο και μέτρο του τον άνθρωπο.Ωραίου

Τοποθετημένο στο τέλος της έκθεσης, το εκφραστικό πορτραίτο του ώριμου άνδρα από τη Δήλο, ξεδιπλώνει τις σκέψεις και τα συναισθήματα ενός ανθρώπου που μοιάζει ν’ αναρωτιέται για την ανθρώπινη ύπαρξη, τις αλήθεις και τα ουσιώδη που συνιστούν την αξία και την ομορφιά της. Το ερώτημα του Σωκράτη « τι είναι τούτο το ωραίο;» απασχόλησε φιλοσόφους, μαθηματικούς, ποιητές, καλλιτέχνες της αρχαιότητας. Η αναζήτηση συνεχίζεται ακόμη χωίς εύκολές ή μονοσήμαντες απαντήσεις. Ατενίζοντας την εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής τέχνης αντιλαμβάνεται κανείς ότι η αναζήτηση του ωραίου ακόμη και αν δεν καταλήγει σε μια απόλυτη αλήθεια, οδηγεί στην αναγνώριση του εαυτού μας. Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου προσφέρουν μια πολύπλευρη κατανόηση του εσωτερικού μας κόσμου και μια βαθύτερη προσέγγιση της ανθρώπινης φύσης.ΩραίουΩραίου

Σχολίασε το