Η Μεγάλη Χίμαιρα

Μια πραγματικά εντυπωσιακή παράσταση ζωντανεύει για τρίτη συνεχόμενη χρονιά στη σκηνή του θεάτρου Πορεία με τα εισιτήρια να είναι περιορισμένα κάθε βδομάδα. Δεν είναι μόνο το έργο του Καραγάτση που κάνει τον θεατή να θαυμάζει αυτή τη δουλειά, είναι επίσης η άψογη σκηνοθεσία από τον Δ. Τάρλοου που συνδυάζει την τέχνη του θεάτρου με εκείνη του κινηματογράφου και συνθέτει επι σκηνής ένα εντυπωσιακό, τουλάχιστον, θέαμα.

img_2191

Μια ιστορία με πολλά πάθη,  αδυναμίες αλλά και έρωτα ξετυλίγεται ταυτόχρονα στη σκηνή, ανασυνθέτοντας την αύρα της Ελλάδας του 30’ , στη Σύραν, το μαγευτικό αυτό νησί στη καρδιά των Κυκλάδων. Ο τίτλος ‘’Η Μεγάλη Χίμαιρα’’ αποδίδει την ιστορία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο καθώς οι ήρωες ‘’μπερδεύονται’’ μέσα στην χίμαιρα της ζωής τους.

Ο Καραγάτσης, βάζει στο έργο του να συνομιλούν δύο διαφορετικοί κόσμοι, δυο διαφορετικοί πολιτισμοί. Από την μία έχουμε τον ευρωπαϊκό πολιτισμό που εκπροσωπείται από την Γαλλίδα πρωταγωνίστρια Μαρινέτ που αφήνοντας ένα παρελθόν δυσοίωνο στην Γαλλία και βιώνοντας μια σειρά από απογοητεύσεις , αποφασίζει να ταξιδέψει στην Ελλάδα. Από την άλλη πλευρά βρίσκεται ο ελληνικός πολιτισμός που εκφράζεται μέσω του Συριανού καπετάνιου που ερωτεύεται, βοηθώντας την να εξερευνήσει όλες τις κρυμμένες και ευεργετικές ικανότητες του ελληνικού τοπίου αλλά ταυτόχρονα να ανακαλύψει την ελληνική κλασσική παιδεία που λατρεύει.

img_8621-jpg-1920x1080_q85

Έτσι, αρχίζει μια πολύ ενδιαφέρουσα αναφορά στις αρχαιοελληνικές τραγωδίες, κυρίως στην Μήδεια, παραλληλίζοντας τις με την πραγματική ζωή των ανθρώπων, με τα ατελείωτα κρυμμένα πάθη που τους βασανίζουν. Έτσι, οι πρωταγωνιστές παραδίνονται στα πάθη τους και σε συνδυασμό με τα τραύματα του παρελθόντος οδηγούνται στην αυτοκαταστροφή. Μα πράγματι πόσο εύκολο είναι να παρασυρθεί κανείς από τα πάθη και τις αδυναμίες του και να καταστραφεί ολόκληρη η ζωή του σε λίγες μονάχα στιγμές;

Τα κινηματογραφικά στιγμιότυπα αφήνουν τον θεατή άφωνο από την έναρξη κιόλας της παράστασης. Μέσα από δραματικές σκηνές και έντονα φορτισμένους διαλόγους, ξετυλίγεται μια ιστορία του παρελθόντος που κάνει τον θεατή στο τέλος να αντιλαμβάνεται – και εν μέρει – να δικαιολογεί την συμπεριφορά των ηρώων.

POPULAR STORIES  Ωδή στη Μητρόπολη του Φριτς Λανγκ

megaliximairafest

Στο πρώτο μέρος του έργου, ο ρομαντισμός κυριαρχεί. Παρουσιάζεται ο έρωτας μέσα από τα ταξίδια, την ελληνική θάλασσα, τα ελληνικά νησιά μα και τον ίδιο τον ελληνικό πολιτισμό που όπως φαίνεται για τους γνώστες του, παρουσιάζεται και εξηγείται με όλα τα δεινά των ανθρώπινων σχέσεων. Η ιστορία ξετυλίγεται στο αρχοντικό ‘’Κοκκινόσπιτο’’, που βρίσκεται λίγο έξω από την Ερμούπολη, ζωσμένο με θρύλους, μύθους και παραδόσεις, ονομασμένο έτσι μετέπειτα από τους Συριανούς διότι ‘’βάφτηκε κόκκινο’’ από το αίμα των ηρώων.

p2221180

Μέσα από την αναφορά στις αρχαίες τραγωδίες και στις σοφές αρχαιοελληνικές ρήσεις περιγράφονται αισθήματα που ξεδιπλώνονται σταδιακά στο έργο, μέσα από μια σειρά πράξεων και διλημμάτων. Επίσης, η αναφορά του Καραγάτση στην παλιά Αθήνα της δεκαετίας του 30’ σε διάφορα σημεία του έργου του, μας κάνει να αναπολούμε και όχι απλά να φανταζόμαστε ιστορίες, με παλιομοδίτικα, πλέον, γυναικεία φορέματα, άντρες με περιποιημένα μουστάκια, βυνίλια και λατέρνες που παίζουν μουσική στα στενάκια της Πλάκας. Η μουσική της εποχής και κυρίως το τραγούδι της παράστασης ‘’Η αγάπη είναι Χίμαιρα’’ που ακούγεται σχεδόν καθ’ όλη την διάρκεια του έργου ταξιδεύει ακόμα περισσότερο τους θεατές με νότες και ακούσματα τις εποχής.

newego_large_t_641_106746736 laedkhimaira

Στο δεύτερο μέρος, παραμερίζεται η νοσταλγία και η γλυκύτητα του έρωτα και παίρνουν την θέση τους η διττή φύση της θάλασσας, η μοναξιά και τα πάθη. Η θάλασσα παρουσιάζεται για τους νησιώτες της Σύρου ως κάτι αρνητικό που παίρνει μακριά τους αγαπημένους άντρες, γιούς και αδερφούς των ντόπιων οικογενειών. Ταυτόχρονα, το παρελθόν βρίσκεται συνεχώς μπροστά στους ήρωες και κυρίως στην Μαρίνα που ως κεντρικός χαρακτήρας εξελίσσει την ιστορία μέσα από τα πάθη της για τον έρωτα, την έκφραση της σεξουαλικότητας της, την ζήλεια, τον θάνατο και τέλος την φυγή από τα αδιέξοδα της ζωής, που αντιμετωπίζονται επιεικώς στη σημερινή εποχή καθώς εκείνα τα χρόνια ο συγγραφέας είχε κατηγορήθηκε για σεξουαλική ελευθεριότητα.

POPULAR STORIES  Ο Ιάσονας και το Χρυσόμαλλο Δέρας στo Badminton

i-megali-himaira-theatro-poreia-inexarchiagr-7

 

Οι αδυναμίες των ηρώων παρουσιάζονται έτσι σκηνοθετημένες με ροή, με εντυπωσιακή ερμηνεία από τους ηθοποιούς ακόμα και σε στιγμές που είναι δύσκολο να αναπαρασταθούν στη σκηνή ενός θεάτρου. Η κατακλείδα του έργου επισημαίνεται με τα εξής λόγια:  «Η χώρα της υπερβολής γέννησε την έννοια του μέτρου». Μία φράση που περιγράφει τις ακρότητες των ηρώων που αποδίδονται με τον καλύτερο τρόπο στο έργο του Καραγάτση. Το ζενίθ αυτών των επαναλαμβανόμενων μοτίβων οδηγεί στην λύτρωση, με μία κατάληξη που ανατριχιάζει τους παρευρισκόμενους βιώνοντας σχεδόν οι ίδιοι τον πόνο, την απογοήτευση, τις τύψεις και…το τέλος.

assets_large_t_942_43791108_type12128

 

Μία παράσταση που περιέχει στοιχεία της μεταπολεμικής Ελλάδας με διαλόγους, πράξεις και αντιδράσεις διαχρονικά κατασκευασμένους και επίκαιρους. Μέσα από την ‘’Χίμαιρα’’ που δημιουργεί η παράσταση, ο θεατής μένει άναυδος από την ικανότητα του θεάτρου να ταξιδεύει με τρόπο που μόνο το συναίσθημα μπορεί.

Σχολίασε το

Στέλλα Παγούνα

Στέλλα Παγούνα

Τα παιδικά μου χρόνια είχα την τύχη να τα ζήσω σε ένα όμορφο νησί της Ελλάδας, δίπλα στη θάλασσα. Ενήλικη πλέον και έχοντας μετακομίσει στην Αθήνα έχω ένα και μόνο στόχο: Να ανακαλύψω την πιο όμορφη πλευρά κάθε Ευρωπαϊκής μεγαλούπολης!